Tento týždeň sa budú v našom vysielaní možno trošku ustráchane „zjavovať" krotké a nežné postavy. Ale nebudú chýbať ani kruté kulisy nejedného životného osudu. Budeme si čítať z Dostojevského knihy Zápisky z podzemia. V Ars litere nám o Dostojevskom čo-to prezradí profesor A. Červeňák. Vo vysielaní sa objaví Dostojevského Krotká v rozhlasovej verzii z roku 1992; a Bratia Karamazovci. Môžete sa tešiť na Puškinovho Eugena Onegina, ale aj na jeho romance. Nezabudli sme ani na rozprávkovú hru, tento týždeň to bude Statočný cínový vojačik. A budeme pokračovať v čítaní veršov A. Carsonovej Krása manžela.
Nasledujúcich sedem dní vás v čítaní na pokračovanie čaká v piatich častiach dielo ruského spisovateľa Fiodora Michailoviča Dostojevského Zápisky z podzemia. Autor ich napísal v roku 1864. Ústrednou postavou je úradník, ktorý čelí ponižovaniu a zosmiešňovaniu. Jedinou jeho spriaznenou dušou je prostitútka Líza. On však nestojí o jej priazeň a dobro jej odpláca zlom. Klesne tak na samé dno. Dostojevskij sa tu snaží vysvetliť vnútornú motiváciu správania ľudí, niečo, čo nemôžeme kontrolovať rozumom, čo je uložené hlboko vo vnútri. Preložila Marta Lesná. V réžii Igora Hrabinského číta Ján Gallovič.
V pravidelnej relácii Ars litera, tentoraz pod názvom Trojruža a spomienka na A. Červeňáka sa redaktor Rastislav Šimášek zameral na detskú literatúru. V programe sa vráti k udeľovaniu ceny L. Fullu a ceny Trojruža. Budeme si tiež listovať v knižnej novinke Katastrofický denník Katy Strofovej, ktorá vznikla podla animovaného seriálu RTVS Tresky plesky. A reč bude i o Dostojevskom. Okrem autora účinkujú Jakub Groch; Daniela Krajčová; Timotea Vráblová. Reláciu z tohto roku uvádzame v premiére.
Podľa antropologičky Heleny Tužinskej je náboženstvo niečo, na čo sa antropológia nedíva ako na skúsenosť s posvätným, ale ako produkt ľudskej komunity. Zaujíma ju, čo vlastne od neho ľudstvo vyžaduje a aké funkcie pre spoločenstvo tvorí. V ďalšej časti cyklu Antropologický slovník sa dozvieme, aký vplyv má náboženstvo naprieč kultúrami a civilizačnými okruhmi, ako ho rozdeľujeme a prečo je to kľúčový atribút ľudskej existencie. Autor Peter Tužinský nazval túto časť relácie Náboženské systémy.
Od utorka v našom rozhlasovom vysielaní pribudne hra podľa diela Fiodora Michajloviča Dostojevského - Krotká. „Vrhla sa z okna, zo štvrtého poschodia, jedno mladé dievča, krajčírka - pretože žiadnym spôsobom si nemohla nájsť prácu.Keď dopadla na zem držala v rukách svätý obraz. A to je vec zvláštna a pri samovražde neslýchaná. To je akási mierna, pokorná samovražda....," Hovorí sa, že údajne takýto novinový článok inšpiroval slávneho autora pri tvore tohto citlivého diela. V réžii Petra Jezného v jeho zozhlasovom spracovaní účinkujú Boris Farkaš, Helena Geregová, Katarína Vrzalová, Jozef Vajda a ďalší. Hra je z roku 1992.
Nasledujúce chvíle vás pozveme pobudnúť s Romancami ruského klasika Alexandra Sergejeviča Puškina v preklade Ivana Kupca a interpretácii Ivana Lacu. Následne pridávame vrcholné Puškinovo veršované dielo Eugen Onegin vo forme rohlasovej hry. Ide o dokonalú ukážku štylistických a lexikálnych možností ruského jazyka. Puškin tu vytvoril typ tzv. „zbytočného človeka", ktorý nemá žiadne ciele ani spoločenské využitie a všetky jeho ambície sú len márnym snažením, ktoré vedie k jeho osamelosti a uzavretosti, hoci to bol pôvodne vzdelaný a nadaný človek. Ako protiklad mu stojí ušľachtilá a citlivá Tatiana, ktorej lásku však odmieta.V réžii Martina Kákoša účinkujú Ján Gallovič, Štefan Bučko, Zuzana Kapráliková, Ján Kroner, Viera Richterová, Mária Kráľovičová, Juraj Rašla, Gabriela Dzuríková, Jozef Šimonovič, Peter Sklár a ďalší. Hra je z roku 2000 a vy ju môžete počuť od stredy.
Tento týždeň tiež pokračujeme vo veršoch Anne Carson Krása manžela. Ide o jedno z kľúčových diel kanadskej autorky. Poetka tu analyzuje romancu medzi rozprávačkou a jej krásnym a neverným manželom, pričom sa opiera o Keatsovu myšlienku, že krása je pravda, pravda je krása, a zároveň odbočuje do sveta antického Grécka a Ríma. My vám jej poetiku ponúkneme v prednese Renáty Jurčovej.
„Som oheň. Starý oheň. Horím už veľa rokov. A veľa si pamätám. Videl som tváre zaliate šťastím i zatiahnuté smútkom. Pamätám si ľudský smiech i slzy. Pamätám si príbehy. A pamätám si aj tento príbeh statočného Statočného cínového vojačika. Veď sa zrodil vo mne..." Štvrtkový programový blok začneme rozprávkou. Srdcervúci príbeh Hansa Christiana Andersena sa prihlási o slovo v réžii Roberta Horňáka. Účinkujú Robert Roth, Jana Lieskovská, Marián Geišberg, Miroslav Noga, Peter Marcin, Helena Geregová, Tomáš Horváth, Richard Felix, Tatiana Poláková, Boris Farkaš a ďalší. Rozprávka je z roku 2005.
V posledný deň týždňa do vysielania vstúpi dramatizácia románu F. M. Dostojevského Bratia Karamazovci. Hlavnými postavami sú despotický statkár Karamazov a jeho synovia - citlivý Dimitrij, racionalista Ivan a nábožensky založený Aľoša. Všetci traja otca nenávidia. Fiodor má ešte štvrtého syna, so slúžkou Jelizavetou. Volá sa Smerďakov a žije v rodine ako sluha. Smerďakov otca zavraždí, no zatknutý a odsúdený je Dimitrij. Bratia Karamazovci sú jedným z Dostojevského najlepších diel. Autor tu reaguje na problémy, s ktorými sa stretával celý život a pokúša sa zodpovedať existencionálne otázky človeka. V réžii Vladimíra Ruska účinkujú Leopold Haverl, Marián Slovák, František Kovár, Ján Gallovič, Stano Dančiak, Zuzana Tlučková, Viera Richterová, Jozef Šimonovič, Karol Machata a Vladimír Minarovič. Hra je z roku 1994.
Scenár: Monika Zumríková Kekeliaková
Text: Lucia Šaráková
Ilustračné snímky: wikipedia.org., pixabay.com, unsplash.com, TASR