Médiá, peniaze, reklama alebo šoubiznis a kšeftárstvo

Médiá, peniaze, reklama alebo šoubiznis a kšeftárstvo

Topíme sa v tom všetci až po krk a že je zle si často uvedomíme, až keď lapáme po dychu. Nechali sme si svet reklamy, „celebrít" a marketingom vylepšenej reality prerásť do vlastných životov natoľko, že strácame pojem o tom, kto sme a čo skutočne potrebujeme. Sami sme si nazvali dobu, ktorú žijeme, virtuálnou. Veríme viac obrazovke, ako vlastným inštinktom, krehké ľudské hodnoty sa otriasajú v základoch. Na Litere sme tento týždeň načreli do aktuálnych diel i rozhlasového archívu, aby sme si porovnali, aké to bolo kedysi a aké teraz. Zmenilo sa voľačo? Alebo je za všetkým, bez ohľadu na rok výroby, stále len človek a jeho otrepane nenásytná chuť po moci?

V knihe Kšeft autora Víťa Staviarskeho sa nachádza aj próza Loli paradička - správne predpokladáte - príbeh sa zhoduje s dejom úspešného filmu z trhovníckeho prostredia. Na tejto snímke sa podieľala aj RTVS, takže ho mnohí poznáte už z kina alebo televíznej obrazovky. Do Čítania na pokračovanie sme preto vybrali tie príbehy z knihy, s ktorými ste sa ešte nestretli. Sympatický hrdinovia ľudového formátu, tá istá snaha prežiť v džungli trhoviska, tematicky tak trochu sociálna sonda, rozprávačsky zvyčajná Víťova stručnosť, dialogicky briskné hlášky a na rozdiel od filmu aj nejaký ten happyend. V réžii Stanislava Bilého číta v piatich častiach Miroslav Kolbašský. Program je z roku 2020.

Pokračujeme pôvodnou rozhlasovou hrou z pera Jána Pappa Kruté svetlo. Vyjavuje trpkú pravdu o mocenských hrách a poddajnosti ľudských charakterov. Najmä kladie otázku, či aj človeka, ktorý bojuje za spravodlivosť, je možné uplatiť peniazmi alebo prísľubom kariérneho postupu a spoločenskej prestíže. Hru v roku 1978 režijne naštudoval Ladislav Hyža. Účinkujú Igor Hrabinský, Elena Petrovická, Oľga Solárová, Jaroslav Vrzala, Emil Horváth starší, Andrej Vandlík, Ivan Romančík a Ľubica Očková.

Pondelkový programový blok na Litere uzavrie esej o tom, čo nám dáva, no najmä berie médium zvané televízia. Pod názvom Biológia televízneho diváka ju napísal Gustáv Murín. V réžii Martina Bendíka z roku 2005 číta Jozef Šimonovič.

S otvorením politických a kultúrnych hraníc k nám spolu s novými trhovo-peňažnými vzťahmi zavítala aj reklama. Fenomén rovnako legitímny, ako prirodzený. Zdá sa však, že za ten čas, ktorý u nás reklama využíva, sa z nej stalo čosi viac, než len slobodné propagovanie slobodne vyrábaných a predávaných materiálnych statkov. Ako vyzerá tá menej ľúbivá, odvrátená tvár reklamy sa snaží pripomenúť umelecko-publicistické pásmo Vladimíra Brožíka Život je len sladkou hrou. Účinkujú Marián Slovák, Peter Marcin, Marián Geišberg a Juraj Predmerský. Réžia Jaroslav Rihák. Fíčer je z roku 1995, počúvajte od utorka.

Francis Scott Fitzgerald bol úzko prepojený s džezovou scénou a v jeho románoch i poviedkach sa nachádza až kronikársky verne opísaná doba novej generácie dvadsiatych rokov dvadsiateho storočia. Román Posledný magnát je príbehom hollywoodskeho filmového producenta, Monroea Stahra, ktorý sa nebojí riskovať, dáva peniaze na nepopulárne filmy za cenu určitého umeleckého uspokojenia. Fanatické zanietenie za vec bez ohľadu na finančný zisk či neúspech si nevyhnutne žiada obeť. Úryvok z románu Francisa Scotta Fitzgeralda vám prečíta Mária Schlosserová.

Milovníkov poézie potešíme básňou Tritisíc strieborných od írskeho básnika a prozaika Brendana Kenellyho. Jeho tvorba je sugestívna, občas provokuje, občas znežnieme pod presilou citu obsiahnutého v jeho slovách. Kennelly je za každých okolností ukážkovým humanistom. Verše vám zarecituje Peter Hort. Preklad Jany Kantorovej-Bálikovej ocenil Literárny fond prémiou Ceny Jána Hollého v roku 2003.

Od stredy pridávame Viliama Klimáčka a jeho Zápočet z reportáže. Autor je lekár, režisér a spisovateľ. V prvej polovici 90. rokov zanechal lekársku prax a venuje sa profesionálne divadlu. O svojej rozhlasovej hre z roku 2001 tvrdí, že je „...zásadným vyhlásením k mužom, ženám a deťom na prahu tretieho tisícročia." Hra je o troch vydedencoch spoločnosti a študentovi žurnalistiky, ktorý sa počas nahrávania reportáže na zápočet rozhodne pre konformný a nekonfliktný postoj. Tri naturalistické výpovede a ich rámcovanie študentovým nezáujmom o vlastnú prácu, tvoria zaujímavý kontrast medzi životom v ústraní a životom bažiacim po úspechu. V hlavných úlohách Róbert Roth, Richard Félix, Naďa Kotršová a Viktor Lukáč.

Pokračujeme voľnou asociáciou na tému marketing. V rámci cyklu Apokryfárium uvádzame pod názvom Času je málo. Príbeh úspešného majiteľa medzinárodne uznávanej reklamnej spoločnosti vám porozprávajú Laco Konrád, Ľubica Očková, Peter Rúfus a Přemysl Boublík. Program autora a režiséra Pavla Smolíka mal premiéru v roku 2012.

Esej Slava Kalného, známeho autora literatúry faktu, rozhlasového autora a v roku 1968 aj slávneho reportéra denníka Smena, veľa naznačuje už v samotnom názve Ako čítať noviny. Reč bude o novinách a o tom, ako vyzerala žurnalistika v rokoch šesťdesiatych a v akom stave je dnes. Teda v roku 2005, keď mal program premiéru. V réžii Jara Riháka účinkujú Jozef Šimonovič a Karol Machata.

Od štvrtka presedláme na veselšiu nôtu a pozývame vás počúvať pôvodné humoristicko-satirické pásmo Františka Maleca Reklamácia. O príjemnú zábavu sa vám budú starať Petra Polnišová, Zuzana Marošová, Darina Vašíčková, Helena Geregová, Soňa Ulická, Alfréd Swan, Ivan Laca a Jozef Šimonovič. Režírovala Ria Paldiková v roku 2005. Pokračujeme minirománom Jozefa Repka Skúšobná mediálna kampaň. V réžii Karola Horvátha číta Zuzana Dančiaková. Do tretice sa k téme Marketig vyjadrí v rovnomennej hre pre mládež Ľuboš Machaj. Dozviete sa v nej okrem iného aj to, čo sa môže stať pri zrážke červeného "golfa" a čierneho "bavoráka". Účinkujú Pavel Plevčík, Ľubomír Bukový, Viliam Rozboril, Peter Kočiš, Andrej Hryc, Dušan Tarageľ, Soňa Ulická, Lenka Košická a Peter Sklár. O réžiu sa v roku 2004 postaral Róbert Horňák. A neprepočujte ani glosu Eleny Vacvalovej O zázračnch cukríkoch z roku 2016. Ponúka v nej návrh na to, ako vkusnejšie vyplniť reklamný priestor. Číta autorka

My a masové médiá. Ich vplyv, dynamika či prostriedky. O tom bude pásmo Perly Karvašovej z roku 1967 inšpirované knihou H. Prosa. Nesie jej názov Harry Pross: Morálka masových komunikačných prostriedkov. Bude sa hovoriť o knihe a o všeličom inom. Počúvajte od piatku. Nasleduje humoristicko-satirické pásmo o bulvárnom cirkuse v šoubiznise. Postaral sa oň Vlado Goffa a nazva ho Bulvarieté. Účinkujú Helena Geregová, Peter Sklár, Mária Schlosserová, Ján Mistrík, Štefan Richtárech, Ivan Laca, Silvia Šubertová, Lucia Molnárová a Mariana Stanková. Režíroval v roku 2005 Pavel Gejdoš.

Mám pomerne naivnú predstavu. Pri sledovaní povrchných bulvárnych správ, ktorým sa človek nevyhne, ma zarážajú viaceré okolnosti prezentovania tzv. známych osobností. Viem, tento problém je široko diskutovaný, bolo o ňom povedané už veľa, ja si však predstavujem iný stav. Stav, keď samotnej mediálnej celebrite začne liezť na nervy to, ako jej samej záleží, ako často sa vyskytne v televízii, bulvári, novinách ako takých, a začne pociťovať nutkavú potrebu niečo s tým urobiť...," takto začína glosa Andreja Habláka Mediálna hviezda v koži mnícha, ktorá príznačne uzatvorí náš týždeň. Je z roku 2011 a prečíta vám ju Jozef Šimonovič.

Program rádií

Scenár: Martin Šenc

Text: Lucia Šaráková

Ilustračné snímky: pixabay.com, unsplash.com, wikipedia.org.

Živé vysielanie ??:??

Práve vysielame