Tento týždeň pokračujeme v príbehoch z reklamného sveta celebrít a marketingu. Čo je realita a čo fikcia? Čomu veríme a podľa čoho riadime svoje rozhodnutia? Do akej miery ovláda naše životy monitor, s ktorým trávime viac času ako s vlastným partnerom? A ako dokážu zmeniť naše zásady hraničné situácie? Keď ide o život? Budeme si porovnávať, ako vyzerala túžba po moci kedysi (Balzac) a dnes (J. Juráňová). Nebudú chýbať premiérové relácie z prostredia šoubiznisu. A pripomenieme si teórie J. Baudrillarda, jedného z najpesimistickejších kritikov a vizionárov komunikačných problémov súčasnej spoločnosti.
Prozaička a dramatička Jana Juráňová vo svojej zbierke troch próz Cudzie príbehy tematicky spracúva mediálnu manipuláciu, brutálnu vraždu a účelovosť vo vzťahoch. Venuje sa tiež tolerovanej sociálnej nespravodlivosti a sleduje, ako súčasný život často vyrastá z vlákien minulého režimu a aké metódy klamania nám pomáhajú ukryť pred nami samotnými to, čo vidíme. V próze Cudzí príbeh je hrdinka konfrontovaná s mechanizmom bulvárnych médií. Jej obyčajný život pracovníčky knižnice sa náhle mení po tom, čo sa objaví vďaka novej partnerke jej bývalého manžela herca v novinách. Musí dať výpoveď, neveriacky sleduje, ako môže jej okolie uveriť tomu, čo sa o nej píše. Počúvajte ako čítanie na pokračovanie v piatich častiach počas celého týždňa. V réžii Vladimíra Kivadera z roku 2017 číta Jana Pilzová.
Pokračujeme dramatizáciou románu Honoré de Balzaca Eugénia Grandetová. Balzacov cyklus Ľudská komédia zobrazuje francúzsku spoločnosť na počiatku 19. storočia a je považovaný za manifest svetového realistického umenia. V rozhlasovej úprave Balzacovho románu si vypočujete príbeh úžerníka Grandeta, ktorý svojou posadnutosťou peniazmi tragicky ovplyvní život svojej rodiny. Rozhlasovú dramatizáciu diela v roku 1975 naštudoval režisér Juraj Haľama a v hlavných úlohách sa predstavia Božidara Turzonovová, František Dibarbora a Hana Meličková.
Od utorka sa vám vo svojom fíčri o našich hodnotových rebríčkoch prihovorí Tomáš Boroš Pod názvom Peniaze alebo život sa autor zamýšľa, ako by sme sa zachovali v hraničných situáciách. Kam až sme schopní zájsť, keď už ide do tuhého? Keď ide o život? Dokážeme udržať svoje zásady alebo s nevôľou volíme kompromisy? Okrem autora účinkujú Róbert Kirchhoff, Ľubomíra Slušná a Marián Tkáč. Úryvok z Evanjelia sv. Matúša číta Peter Sklár. Relácia mala premiéru v roku 2002.
Odkedy Feničania vynašli peniaze, ľudia sa ustavične sťažujú, že ich je málo. A aj tie, ktoré sú, majú na bankových účtoch iní a nie my. A tak zostáva už len ten humor. Ale v tomto prípade značkový. Vypočujme si, čo si o peniazoch myslia, hovoria a spievajú dvaja páni - vedúci fiktívnej sporiteľne Julo Satinský a fiktívny rozhlasový reportér Milan Lasica. Program O peniazoch vyberáme z nedeľného zábavníka Knock-out z roku 2008. Na relácii spolupracovali redaktorka Viera Benediková, o hudbu sa postaral Jaroslav Filip.
Rola médií v spoločnosti bude tentoraz témou cyklu Sociologický slovník autora Petra Turčíka. Keď sa hovorí o komunikovaní, hovoríme nevyhnutne o kultúre. Naša jedinečnosť vzniká vďaka tomu, že ju vieme vyjadriť, že ju vieme odkomunikovať vo vzťahu k iným. Komunikovanie je prenos. Prenos nejakej myšlienky v podobe symbolu, slova, zvuku, piktogramu... Niečoho, čo niekto druhý vie zasa „prečítať"... Od stredy si vysvetlíme Ako regulovať nekritické preberanie mediálneho obrazu. Hosťom relácie z roku 2012 bude docent Ján Bunčák.
Ďalej vás pozývame počúvať príbeh, ktorý napísali Jonathan Lynn a Anthony Jay a pod názvom Teplé miestečká pre kamarátov ho pre rozhlas v roku 2003 zdramatizoval Berco Trnavec. Príbeh, v ktorom ministrovi hrozí ohromný škandál s potupným a predčasným koncom jeho politickej kariéry. Účinkujú Ján Mistrík, Emil Horváth, Ivan Letko, Eduard Bindas, Dušan Kaprálik, Vladimír Minarovič, Peter Sklár, Richard Klvač a Helena Geregová. Režíroval Martin Kákoš.
Nasleduje filozoficko-dokumentárne pásmo Michaely Fišerovej pod názvom Jean Baudrillard, sociológ mediálnej simulácie. Známy francúzsky mediálny teoretik J. Baudrillard bol jedným z najapokalyptickejších vizionárov a najpesimistickejších kritikov komunikačných problémov súčasnej spoločnosti. Jeho rané práce zo začiatku 70. rokov sa zaoberali súčasným kultom konzumácie znakov. Baudrillard v nich tvrdil, že v rozvinutom kapitalizme sa už nekonzumuje tovar ako taký, ale znaky a diferencie medzi nimi. Tieto diferencie sú produkované abstraktnými modelmi, riadenými kódmi, ktoré majú svoj pôvod v reklame a masových médiách. V réžii Martina Hvišča účinkujäú Zuzana Kyzeková a Alfréd Swan. Pásmo venované reflexii médií z cyklu Mediálne univerzum je z roku 2013.
Od štvrtka sme si pre vás pripravili pôvodnú rozhlasovú hru Ota Hudeca Zima v lunaparku, ktorej scenár bol odmenený 2. cenou v autorskej súťaži pôvodných rozhlasových textov v roku 2002. Stretnutie troch hlavných postáv je konfliktom troch svetov, troch filozofií, ich vzájomnej príťažlivosti aj odpudivosti. Je bojom o teritórium vnútornej a autentickej pravdy v prostredí mediálneho marketingu, komercie a pravidiel hry, ktorá sa volá „showbiznis". Účinkujú Matej Landl, Szidi Tobias, Diana Mórová, Ivan Laca, Jozef Šimonovič, Peter Sklár, Marek Gudiak a Ivana Kuxová. Hra je z roku 2006.
V programe Rádia Litera pokračujeme pásmom z cyklu Solárium. Vyberáme pre vás časť, ktorá hovorí O jazyku v reklame a médiách. V roku 2011 ju autosky a redakčne pripravil Štefan Chrappa. Hostkou relácie bude doktorka Beata Grochalová - pedagogicko-vedecká pracovníčka na univerzite v meste Lodž. Nasleduje Martin Šenc, ktorý vám ponúkne svoje humorné zamyslenie na tému Casting v rámci cyklu V skratke. Zabavte sa na svojskom dedinskom castingu, ktorý sa na vlastnejj záhrade rozhodne usporiadať odborník "telkou vychovaný" Jano Oravec. Nechýba svojský entuziazmus, alkoholom potužení účastníci, ani „odborná" porota. Uvádzame v premiére, číta Samuel Spišák.
Piatok otvorí opäť Martin Šenc a tretia časť jeho cyklu o gangsterkách. Túto nazval Charles Brandt: Ír a gangsterský film Martina Scorseseho. Premiérová relácia je z cyklu Z tvorivej dielne Rádia Litera. Zaznie v nej úryvok z knihy Charlesa Brandta Ír. Knihu do filmovej podoby preniesol americký režisér M. Scorsese. V literárnom pásme sa autor venuje jeho jednotlivým gangsterským filmom. V tretej časti si priblížime aj snímku Mafiáni (Goodfellas) z roku 1990. Účinkujú Kamil Mikulčík a Daniela Šencová. Relácia je z roku 2021. Následne pridávame aj dve poviedky z dielne slovenského spisovateľa Andreja Ferka. Prvá mapuje príbeh mladého nadšenca fotografie pod názvom Fotograf. Druhá nesie titul Multimediálne auto. v réžii Jozefa Pražmáriho číta Miroslav Trnavský.
Peniaze sa stali neodmysliteľnou súčasťou nášho života. Kedysi dávno si vznik peňazí vynútil rozvoj obchodu. Jeho počiatky boli v znamení barteru, no časom sa ukázalo, že výmenný obchod má svoje limity. Peniaze a cena, to je názov eseje z pera Michela Foucaulta, jedného z najvýraznejších francúzskych intelektuálov druhej polovice 20. storočia. Úryvok z jeho knihy Slová a veci vám prečíta Marek Fajnor. Esej, ktorá ukončí náš týždeň bola premiérovaná v roku 2006.
Scenár: Martin Šenc
Text: Lucia Šaráková
Ilustračné snímky: pixabay.com, unsplash.com, wikipedia.org.